Stručná historie létání v Olomouci
Počátky letectví v Olomouci souvisí s přemístěním vojenského cvičiště z Envelopy na Tabulový vrch v roce 1905, na katastru tehdy ještě samostatné obce Neředín, připojené k Olomouci roku 1919. Odtud na upravené ploše vzlétl poprvé v Olomouci 29. srpna 1910 průkopník české aviatiky Ing. Jan Kašpar na letadle Blériot na několikaminutový let nad město.
Jeho produkci sledovalo na 30 tisíc diváků. Při přistávání se Kašparovi poškodil podvozek letadla a další plánovaný let se neuskutečnil. Podruhé odtud vzlétl 23. října 1911 nadporučík Jindřich Beer, který letěl již půl hodiny a vystoupil do výše 600 metrů. Další lety se zde již do konce první světové války nekonaly.
Rozkvět za první republiky
Rozvoj létání nastal až v období první republiky. Nový stát při budování armády počítal s letectvem jako s moderní zbraní, která se již výrazně začala prosazovat za nedávno skončené Velké války. Proto byly již roku 1919 zřízeny tři letecké pluky, z nichž druhý byl umístěn na nově vybudovaném vojenském letišti právě v Olomouci – Neředíně. Byly zde v letech 1918 – 1920 vybudovány hangáry. Na letišti byla umístěna stíhací i bombardovací letadla a také jednotku horkovzdušných balonů.
Zpočátku zde probíhaly cvičné lety, již v druhém roce probíhal i letecký výcvik. V roce 1920 byl letecký oddíl (původně skupina) přejmenován na 2. letecký pluk, jeden za tří leteckých pluků, jimiž disponovala Československá armáda. Ve třicátých letech byla k letišti prodloužena tramvajová linka, která dnes končí u krematoria.
V roce 1937 při manévrech československé armády, které probíhaly na střední Moravě za účasti prezidenta Beneše, jenž letiště navštívil, byl pluk přejmenován na Druhý letecký pluk dr. Edvarda Beneše.
V Neředíně se konaly každoročně slavnosti u letiště (dnešní letecké dny), při nichž vojenští piloti předváděli ukázky leteckých cvičení i akrobacie. Letecký pluk byl začleněn do systému obrany republiky v roce 1938, kdy se očekávala válka s Německem. Mnichovská kapitulace boji zabránila. Letiště zabrali Němci, po další okupaci armádami Varšavského paktu v srpnu 1968 zde byly umístěny sovětské vrtulníky, jejichž létání často rušilo noční klid Olomouce.
Vznik a zánik civilního letiště
V roce 1937 bylo zřízeno v Holici u Olomouce (dnes součásti města) také civilní letiště, z něhož létala letecká linka do Prahy. Letiště bylo využíváno i k mimořádným letům, např. na podzim roku 1938 odtud létal městský hygienik prof. MUDr. Jan Kabelík do Rhodesie v Africe, aby zjišťoval, zda tam jsou dobré podmínky pro ubytování našich občanů, neboť město bylo tehdy přeplněno uprchlíky z nacisty zabraného pohraničí.
Civilní lety z holického letiště byly obnoveny po druhé světové válce, v roce 1948 však skončily a ve městě zůstalo jen sportovní letiště v Neředíně. Jistým nostalgickým aktem bylo umístění vysloužilého letadla TU-104 nedaleko Androva stadionu, které bylo přeměněno na vinárnu. Dnes na místě už nestojí.
Autor: Miloš Trapl